Mít k dispozici u vozidla kouli se vždy vyplatí. Nejen, když potřebujete přesunout něco většího na přívěsu z bodu A do bodu B, ale také v případě poruchy na cestách, kdy vás může jiné auto snadno odtáhnout. Pokud jste si vozidlo s tažným zařízením již pořídili, tak máte štěstí. Pokud ne, kromě koupě samotné vás čekají ještě dvě záležitosti, a to montáž a přihlášení.
Instalace
Podle evropské normy a českého zákona byste si tažné zařízení neměli montovat sami. Vždy ho svěřte odborné firmě, která na to má atestaci a dobře ví, co dělá. Nekvalitní instalace může vést k mnoha potížím. Kromě toho, že neprojdete STK, může se utrhnout a zapříčinit poškození vašeho i cizího vozidla. Proto na to skutečně dbejte a obraťte se na odborníky.
Elektroinstalace k tažnému zařízení typové má několik úskalí, se kterými si ovšem firma snadno poradí. Nejtěžší bývá zapojení elektropřípojky v moderních vozech a šikovný výřez v nárazníku. To ale není vždy nutné. Záleží na typu vašeho auta. Zároveň zajistí aktivaci řídící jednotky pro provoz s přívěsem, kterému se říká také kódování. Tohle všechno zaručeně sami nezvládnete, tak se o to ani nepokoušejte. A to není všechno.
Návštěva dopravního úřadu
Vždy si dávejte pozor na vystavení typového listu. Jde o dokument, který slouží jako potvrzení nezávazné montáže specialistou, který za svou práci ručí. Zapisuje se do něj objednací číslo, parametry tažného zařízení, potvrzení o odborné instalaci a základní údaje o vozidle. V případě, že typový list nedostanete nebo se rozhodnete vše udělat svépomocí, musíte následně navštívit STK.
Podívejme se na finanční stránku věci. V případě svépomoci nebo servisu bez pověření budete muset jít na STK, kde za kontrolu dáte 250 Kč a následně zaplatíte poplatek za přihlášení ve výši 100 Kč. Necháte-li všechno na servisu, které má potřebné oprávnění, zaplatíte pouze 50 Kč za poplatek na úřadě za přihlášení TZ. Můžete tak ušetřit 300 Kč a navíc získat skutečnou kvalitu.